טיפולי פוריות בזמן עבודה

אישה עובדת או זוג עובד הרוצה להביא ילדים לעולם ונתקלו בקשיים פיזיולוגיים יכולים בימינו, תודות להתקדמות הרפואית בנושא, לגשת לעבור טיפולי פוריות, טיפולים אלה עוזרים לזוגות רבים ברחבי העולם להתמודד עם הקושי להביא ילדים ולמצוא פתרונות רפואיים להתעברות והקמת משפחה, בשנים האחרונות קופות החולים ומשרד הבריאות אף מסבסדים חלק מהטיפולים או הבדיקות הללו במקרים מסוימים, יחד עם זאת לעתים זהו עדיין תהליך יקר מאוד הדורש משאבים כלכליים רבים ולא רק משאבים כלכליים, גם זמן רב לביצוע בדיקות שונות והליך רפואיים לא פשוטים, הרצון להביא ילדים לעולם יחד עם הקושי שמתגלה לעתים יוצרים לא מעט מעמסה נפשית על בני הזוג.
כל התהליך יכול להיות מלווה בשעות רבות ואף ימים רבים של היעדרות מהעבודה להשלמת הבדיקות והטיפולים, בכדי למנוע מקרים בהם עובדים יפוטרו מעבודתם בשל חיסורים ממקום העבודה בימים אלה נקבעו כללים ואיסורים כפי שיובא כאן כעת:

ראשית מובהר שלכל עובד או עובדת בהליך של טיפולי פוריות עומדת הזכות להיעדר מהעבודה לצורך קיום טיפולי פוריות וזאת על חשבון ימי המחלה שצברו, תוך מסירת אישור למעסיק בכתב מרופא שמצהיר שההליך מצריך היעדרות ממקום העבודה ולאחר שהעובד הודיע מראש על היעדרותו מסיבה זו למעסיק.
כמו בכל מקרה של היעדרות בשל ימי מחלה זכאים עובדים הנעדרים לצורך קיום טיפולי פוריות לתשלום בגין ימי היעדרותם מהמעסיק, החל מיום ההיעדרות השני בכפוך לחוק, אלא אם ישנו הסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה עבודה אישי המקנים להם זכויות נוספות מעבר למינימום המצוין בחוק.

החוק מגדיר את ימי ההיעדרות הרבים ביותר שרשאית להיעדר בהם עובדת לצורך טיפולי פוריות בהתאם לסוג משרתה:

  • עובדת במסגרת משרה בת 6 ימי עבודה בשבוע יכולה להיעדר למשך עד 4 סדרות של טיפולי פוריות לאורך השנה כשאורכה של כל סדרה היא עד 20 ימים ולכל היותר עד ל 80 יום בשנה מתוך ימי המחלה שצברה.
  • עובדת במסגרת משרה בת 5 ימי עבודה בשבוע יכולה להיעדר למשך עד 4 סדרות של טיפולי פוריות לאורך השנה כשאורכה של כל סדרה היא עד 16 ימים ולכל היותר עד ל 64 יום בשנה מתוך ימי המחלה שצברה.
  • עובד זכאי להיעדר למשך עד 12 ימי עבודה מדי שנה לצורך טיפולי פוריות שהוא עובר ואלה כמובן מתוך ימי המחלה שצבר עד אז.

מה קורה כאשר אין מספיק ימי מחלה צבורים לניצול לצורך השלמת טיפולי פוריות?

המעסיק רשאי אך אינו מחויב לאפשר לעובדים לממש ימי מחלה עתידיים (בתשלום כמובן) שינוכו מהצבירה העתידית של העובדים, העובד יכול לבקש מהמעסיק שלו לנצל את צבירת ימי החופשה השנתית שלו לצורך השלמת התהליך, כמו כן ניתן לבקש מהמעסיק לצאת לחופשה ללא תשלום (חל"ת) בימים הנדרשים.

בחוק קנה זכויות אלה לעובד/ת הנמצאים בטיפולי פוריות בעצמם ולא לליווי בן או בת זוג בעת קיום טיפולים אלה, זאת אלא אם בן או בת הזוג לא יכולים לקיים את הטיפול ללא ליווי (ישנם טיפולים או בדיקות הם נדרש ליווי), במקרה זה זכאי הצד המלווה ל 6 ימי היעדרות בשנה לצורך ליווי וזאת מתוך הצבירה השנתית שלו גם כן.

בנוסף להסדרת ימי ההיעדרות חוק עבודת נשים בסעיף 9 (ה) מבהיר שחל איסור על פיטורי עובדת בעת קיום טיפולי פוריות או בעקבות טיפולי פוריות לאחר שובה וזאת עד ל 150 ימים לאחר סיום טיפולים אלה. בכדי שאיסור זה יתקיים על העובדת להודיע על היעדרויותיה למעסיק מראש, הטיפולים הם לקראת עד 2 לידות בתקופת העסקה אצל אותו המעסיק ואם לא חלפו שנתיים מהיום הראשון להיעדרות.

מתי מותר לפטר עובדת במהלך טיפולי פוריות?
החוק מתיר פיטורי עובדת במהלך פיטורי פוריות לאחר קבלת אישור משר הכלכלה בלבד, גם אם סיבת הפיטורים אינה קשורה ישירות לטיפולי הפוריות, מעסיק שמעוניין לפטר עובדת בהליך זה צריך לפנות למשרד שר הכלכלה ולהציג את טיעוניו בהגשת בקשה לפיטורי עובדת בתהליך טיפולי פוריות.

עובדת שפוטרה בכל זאת במהלך טיפולי פוריות זכאית לתשלום פיצויי פיטורים מוגדלים בכפוף לפסיקת בית הדין לעבודה במקרה שלה בנוסף לתשלום עבור ימי ההודעה המוקדמת המגיע לה.

כמו כן מצוין בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה תשמ"ח-1988 ישנו איסור על אפליה של עובדת בעת קבלתה לעבודה, בעת קביעת תנאי העסקתה או פיטוריה כפי שכתבנו קודם וזאת בשל קיום הליך טיפולי פוריות.

 

בממוצע ארצי, בכ 90% מתלושי השכר ישנן מספר בעיות וניתן לקבל החזר כספים מהמעסיקים.
אנו ממליצים לחייג למספר 03-5410584 לבחינה ראשונית של התלוש ללא עלות!

או השאירו פרטים ונצלצל בהקדם
[contact-form-7 id="4404" title="החזר כספי ממעסיקים"]

 

Back to top button