4 ביטוחים שכולנו חייבים

רשימת ביטוחים שאנחנו חייבים לעשות

קופת הביטוח נועדה לאפשר פיצוי הולם במקרים של אסון. חלק גדול מהביטוחים ניתנים לבחירה, וכל אחד רשאי לרכוש את הפוליסות המתאימות לו על פי תפיסת עולמו. לצד הביטוחים הניתנים לבחירה, המדינה מחייבת כל אזרח לבטח את עצמו במספר ביטוחי חובה. ביטוחים אלו הם חובה, מאחר והם מונעים מצב של קריסה כלכלית מוחלטת. במאמר זה נפרט על חלקם.

ביטוח רכב
ביטוח חובה לרכב הוא ביטוח הכרחי ומחייב לכול אדם אשר רוכש כלי רכב כלשהו. הביטוח למעשה מעניק כיסוי בסיסי בלבד, ומכסה את כל מה שקשור לפגיעות בבני אדם במקרה של תאונת דרכים. פגיעות אלו יכולות להיות כאלה אשר דורשות טיפול רפואי אותו יכסה הביטוח, מוות או נכות ארוכת טווח. חשוב להבין, שבמקרה ואדם איבד את כושר עבודתו במהלך תאונת דרכים, הרי שעומדת לו הזכות לתבוע אזרחית את האשם בתאונה. במהלך התביעה האזרחית, אם יוכיח התובע אבדן כושר עבודה, יהיה על הפוגע לפצות אותו על כלל הסכום אותו הפסיד בשל התאונה. פיצוי זה צריך לכסות את כלל המשכורות שהיה הנפגע מרוויח אלמלא הפגיעה, סכום שיכול להגיע למיליוני שקלים. ביטוח רכב מונע מצב של פשיטת רגל במצבים כאלה, והוא חיוני כדי להציע לכל נפגעי התאונות שירותי בריאות מתקדמים במימון מלא, כך שיוכלו לחזור לאיתנם במהירות הרבה ביותר. ניתן כמובן להרחיב את ביטוח החובה לרכב במגוון פוליסות, כמו ביטוח צד ג'.

ביטוח בריאות
חוק ביטוח הבריאות הישראלי נחקק סופית בשנת 1994, אך שירותי ביטוח בריאות ציבוריים היו קיימים בישראל למעשה מאז קום המדינה. התשלום על שירותי הבריאות של כל אזרח בישראל, נגבה על ידי המוסד לביטוח לאומי, ומועבר לקופת חולים על פי רצונו של המבוטח. קופת החולים מתפקדת כמממנת של שירותי בריאות, כאשר את חלקם היא מספקת באופן עצמאי, ואת חלקם היא רוכשת ממוסדות בריאות אחרים כמו בתי חולים. ביטוח הבריאות של אזרחי ישראל מגובה גם בתוספת תקציבית מתקציב המדינה, אשר בין השאר מאפשרת הגדלה בכל שנה של סל התרופות המסובסד המוצע לאזרחים.

ביטוח משכנתא
ההוצאה הגדולה ביותר של רוב המשפחות בישראל, היא ההוצאה על דיור. רכישת דירה חדשה דורשת סכום כסף עצום, ולאחר מכן תשלום חודשי קבוע להשלמת הסכום, דרך הלוואת המשכנתא המוענקת מהבנק. במקרה של אי השלמת תשלום החוב, הנכס אמור לעבור לבעלות הבנק, במהלך שעשוי לגרום לאסון כלכלי שאינו בר שיקום למשפחה שכבר הוציאה שנים רבות את כל חסכונותיה על הדירה. ביטוח משכנתא הוא ביטוח חובה, ונועד למנוע מצבים כאלו. הביטוח מכיל שני חלקים – ביטוח מבנה וביטוח חיים. ביטוח החיים נועד להשלים את הסכום ההלוואה במקרה של אבדן כושר עבודה או מוות של מפרנס ראשי. ביטוח המבנה נועד לשמור על ערך הדירה מפני צניחה בשל אסונות כמו נזק משיפוצים בדירה סמוכה, שריפה, או דליפת מים משמעותית.

ביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי הוא אחד המוסדות החזקים ביותר במדינת ישראל. בכל חודש, כל אזרח בישראל בלי יוצא מן הכלל, מחויב לשלם סכום קבוע למוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי יגבה את דמי התשלום מהמעסיק אם ישנו כזה, ואם אין – הר שיגבה אותם ישירות מהאזרח. בכסף הנצבר והמושקע במוסד לביטוח לאומי, מממן המוסד מגוון תשלומי פיצויים המגיעים מהמדינה לעסקים ויחידים אשר זקוקים לכך. דוגמאות לתשלומי פיצויים כאלה הן:  גמלות נכות זמנית או קבועה, תו חניה, פיצוי על מחלת  מקצוע ועוד.

Back to top button